Juan Manuel Fangio (Balcarce, 1911. jnius 24. – Buenos Aires, 1995 jlius 17.) legends argentn autversenyz, akit szlhazjban mg most is egyszeren csak Mesternek hvjk. uralta a Forma-1 trtnetnek els vtizedt. A Forma 1 hivatalos weboldala szerint sokan a legnagyszerbb versenyznek tartjk az sszes Forma-1-es versenyz kzl. t vilgbajnoksgot nyert, ngy teljesen klnbz csapattal - Alfa Romeo, Maserati, McLaren, s Ferrari. Ezt a sorozatot azta sem ismteltk meg. Miutn a hossz ideje rekordot, az t vilgbajnoki cmet Michael Schumacher megdntte, azt mondta: Fangio sokkal magasabb szinten van, mint ahogy n most magamat ltom. Amit csinlt, az egyedlll, s amit mi csinltunk, az is unikum. A kettt egyltaln nem lehet sszehasonltani.
Fiatalkora
Az argentnai Balcarce-ban szletett. Szlei olaszok voltak, akik Olaszorszg kzps rszrl, egy Castiglione Messer Marino nev kis falubl szrmaztak. Atversenyzi karrierjt Argentnban kezdte 1934-ben kezdte. Leginkbb hossztv orszgti versenyeken indult, s 1940–1941-ben Argentn Nemzeti Bajnok lett. A msodik vilghbor kitrse trst jelentett karrierjben, ami miatt 1947-ig nem versenyezhetett Eurpban.
A Forma-1-ben
Juan Manuel Fangio, a legtbb versenyzvel ellenttben nagyon idsen rkezett meg a Forma-1-be, s sok versenyen volt a legidsebb indul. Az idejben mg nem llt a versenyzk rendelkezsre biztonsgi felszerels. Olyan hres versenyzkkel vvott lvezetes versenyeket, mint Alberto Ascari, Guiseppe Farina, s Stirling Moss.
A ksbbi korok versenyzi, pldul Jim Clark, Alain Prost, Ayrton Senna s Michael Schumacher a sajt idejkben mindig Fangio eredmnyeivel hasonltottk a sajtjukat. Ezt teszik annak ellenre, hogy kztudomsulag teljesen ms szablyok kztt futjk a versenyeket. Pldul abban az idben egy versenyz tbb autt is elhasznlhatott.
Amg Fangio egy Alfa Romeoval versenyzett 1950-ben, nem volt tlsgosan sikeres pilta. 1950-ben a vilgbajnpksgot a msodik helyen fejezte be. Els vilgbajnoki cmt 1951-ben szerezte meg. Az 1952-es sorozatban szpen szerepelt egszen az olasz monzaii futamig, ahol nyaksrlst szenvedett el. A baleset utn gyorsan visszatrt a versenyzshez, mikor els futamn egy Lancia D24-gyel megnyerte e 200 mrfldes La Camera Panamericana orszgti versenyt. Az 1954-es vad els felben, a Mercedes megjelensig a Maseratinl, utna az j csapatnl versenyzett. A tizenkt futambl nyolc (a vilgbajnoksg nyolc futambl hatot) megnyert. Ebben az vben a tovbbfejlesztett Mercedes-Benz W196 autval versenyzett. Az 1955-s (a La Manche-i katasztrfa miatt szomor emlk) szezonban megszerezte msodik vilgbajnoki cmt, s a Mercedes lett az sszes elssg abban az vben.
1956-ban Fangio tment a Ferrarihoz Alberto Ascari helyre, aki egy balesetben lett vesztette. Hrom futamon gyztt, az sszes tbbin pedig msodik helyen rt clba. 1957-ben visszatrt a Maseratihoz, s megnyerte tdik vilgbajnoki cmt. 51 versenyen indult, s ebbl 24 futamot megnyert. (A legjobb nyersi arny a sport trtnelmben.)
Kubai felkelk 1958 februr 23-n elraboltk, de ksbb kiszabadult.
lete nagy rszben Fangio a Mercedes Benzt kpviselte, gyakran vezette rgi versenyautjt bemutatkon. Juan Manuel Fangio 1995.ben Buenos Airesben halt meg. 2005-ben az olasz Pagani rla nevezte el a legjabb, Zonda 2005 C12 F autjt.
Unokaccse, Juan Manuel Fangio II szintn sikeres autversenyz volt.
Juan Manuel Fangio – Adatlap |